Hatırlanacak Marka Yaratmak

Hatırlanacak Marka Yaratmak

31 Ekim 2018


 

Hatırlanacak Marka Yaratmak

Marka bilinirliği oluşturmak ve daha ziyade marka oluşturmak, özellikle e-ticaret sistemlerinde önemlidir. Dijital dünyadaki künyenizi oluşturacak olan marka, özenle belirlenmesi ve seçilmesi gereken bir konudur. Fakat marka oluşturduktan hemen sonraki adımın patent olduğu ve isim tescilinin alınması gerektiği unutulmamalıdır.

Zira ülkede yani keşfedilen marka ve isimler hızlı şekilde fason ya da replika ya da her nasıl tanımlanıyor ise o şekilde kopyalanıp, çoğaltılıp, versiyon edilebiliyor.

Marka Belirlerken Hangi Faktörler Değerlendirilmelidir?

Kelime, vurgu, tonlama, bilinç ve alt bilinçte imgeleyeceği unsurlar, marka oluşturmada önem taşır. Hemen bir örnekleme sunacak olursak; ‘’Apple’’ ın dünyanın en iyi markası olması ve bu kadar kısa sürede başarı sağlaması tamamen atamız Adem’den gelir. Oluşumuna mana arayan insanoğullarının her birinde bir mesaj oluşturan ‘’Elma’’ insanlara çekim gücü yansıtan bir kelimedir.

İnsanlığın yeryüzüne gelişi ve sonraki her adımının buluş olması, keşif niteliği taşıması, akıllı telefonların buluşuyla aynı paralellikte sağlanmıştır. Şaşaadan uzak, yalın ve dünyanın her kıtası, her ülkesi, her şehir ve her bireyinde sempati, anlam kazandıracak bir kelimedir. Hatırlanacak değil unutulmayacak bir markadır Apple ve Adem ve Elma.

·         Markada Logo Belirleme

Sembol, okuma bilen bilmeyen, genç ya da yetişkin veya yaşlı, her bireye anlam ifade etmelidir. Yine Apple’dan örnek verecek olursak, ısırılmış elma gizemli dünyanın kapılarını aralar. İnsanların mobil cihaz kullanım yatkınlıklarının alt bilincinde, kendilerine ait gizli ve güvenli bir dünya olması vardır.

Kimine göre varoluşu ifade eden Elma, kimileri için dünyaya gönderilme biçimidir. Yasak meyve vurgusunun yapılması ve bir ısırık alınması, cezbedici bir bütünsellik taşır. İnsanoğullarının gizemli olana ve siber duvarların ardına geçme eğilimi, isteği daima vardır. Dolayısıyla logo seçimi yapılırken, hedef kitle ya da firmanızın kapsamına göre tercih yapmalısınız. Yerel, ulusal, uluslararası ya da evrensel bir logo oluşturmak için daha önce kullanılmamış, keşfedilmemiş bir tasarım sunmanız gereklidir. En iyisi olmak, sadeliğin ihtişamlı biçimde sunulmasını gerektirir.

·         Yazı Stili ve Renkler

Marka oluşturmak özen isteyen, özgünlük isteyen ve buluş isteyen bir konudur. Geometrik şekillerin sırf kelimenin akışkanlığını sağladığı için ya da popülaritesi yüksek bir kelime olduğu için kullanılması, marka oluşturmaz. Zaten keşfedilmiş bir kelimeye yandaşlık etmek, popülaritesinden faydalanmak anlamına gelir.

Logoda renk seçimi, faaliyet gösterilen sektöre göre belirlenir. Coca Cola’nın bu denli estetik tasarlanmış olması, capcanlı kırmızının ve beyazın seçilmiş olması, berrak ve net bir imaj uyandırır. Ticari açıdan kırmızı renk kullanan diğer firmaların aynı başarıyı yakalamamış olması, Coca Cola'nın tamamen özgünlüğü, yazı stili, marka değeri ve global bir şirket oluşuyla alakalıdır.

Dolayısıyla marka tasarımı yaparken, rakiplerden, benzerlerden ya da sektörün liderlerinden örnekleme almayın. Kendi tarzınız, kendi stiliniz ve kendi markanızın karakteristik özelliklerini oluşturun. Diğer türlü tüm bulaşık deterjanlarının Pril olarak anılmasını ve markanın kendi adını tanıtmasını başaramazsınız.

·         Markada İmaj

Hem ticari dünyada hem de dijital dünyada görünürlük en önemli konular arasındadır. İnsanların markanızı nasıl gördüğü, nasıl bir imaj sunduğunuz önemlidir. Yaptığı işin kalitesinden emin olan firma, kurum ya da markalar, yorumlara çok aldırış etmeden global marka bilinirliği ve lider olmanın keyfini yaşayabilir.

Hedef kitle belirlemek ve onların seveceği tarzda sunum yapmak önemlidir. Şayet uluslararası bir marka düşünüyor iseniz oluşturduğunuz markanın her ulusta sempati toplaması gereklidir. Mia kelimesinin pek çok dilde anlam ifade ettiği, kolay söylenebilir olması ve son yılların keşif isimlerinden olması, Orta Doğu insanlarının özellikle Arap nüfusunun pek çok kıtada ticari faaliyet başarmasıyla doğrudan alakalıdır. Arapça kelimeler de en az İngilizce kadar söylemesi, okunması keyifli kelimelerdir.

Fakat sadece kelime kullanılmalı ve fakat uluslararası alanda Arap tarzı ya da sadece Türk tarzı ya da İspanyol tarzı sunulmamalıdır. Unutmayın ki markanız evrensel ise imajı da global olmalıdır.

·         Memnuniyet

Özellikle sektöre, piyasaya yeni girmiş firmalar, markalar için herkesin fikrine göre hareket etmemek oldukça önemlidir. En değerli sanatçıların söylediği gibi ‘’benden daha iyisini yapabilirseniz nacak eleştirebilirsiniz’’ kayda değer bir cümledir.

Marka oluşturma ve belirlenen markaya global kimlik oluşturmak, özgünlüğün yitirilmesine neden olur. Zira diğerlerinden farklı olan markanız, sizin oluşturduğunuz bir projedir. Herkesi memnun etmeye çalışmak, markanın yok olmasına neden olur.

Türk Hava Yolları’nın global bir şirket haline dönüşmesi ve markanın oluşmasının en temel nedenleri arasında; çalışan protokolünden yolcu taşıma protokolüne, bilet fiyatlarından havalimanı seçimlerine dek, herkesi memnun etmeye çalışmamak bulunuyor. Sunulan hizmetten memnuniyet elde etmek, memnuniyet elde edilmesi için hizmet sunmaktan daha önemlidir.