25 Mart 2021
ROI Nedir?
Roı, yapılan yatırımın geri dönüşümünün nasıl olacağını gösteren bir veri çeşididir. Roı metriği sayesinde kar veya zarar hesaplanır. Böylece yatırımın getirisini, geri dönüş süresini ve yatırımın sürdürülebilir olup olmadığını gösterecektir. ROI, dönüşüm oranı kadar önemli verilerden biridir. ROI oranı %100 ‘ün üstünde olması durumunda yapılan yatırımdan kar ediliyor demektir. Buna karşılık %75 olan ROI oranı, zararda olduğunuzu gösterecektir. Geleneksel iş dünyasında yatırım performansı ölçüsüdür ve yatırımların dijitale taşınması e-ticarette de karşınıza çıkan bir terimdir. Yatırımın verimliliğini değerlendirmeye, gelecekteki yatırımlar konusunda da tahminlerde bulunabilmenizi sağlar. Daha çok belirli bir dönemde spesifik ya da genel yatırım maliyetleri ve gelirleri arasındaki oran olduğunu da belirtelim.
ROI Ölçümlemesi Önemli
ROI ölçümlemesi sayesinde kar getiren kampanyalarla verimsiz kampanyaları birbirinden ayırabilmenizi sağlar. Bu da zarar getiren kampanyalardaki yatırımlar geri çekilebilir ve buradaki yatırımınız kar getiren kampanyalara yönlendirerek daha çok kazanabilirsiniz e-ticarette ROI ölçümlemesi de çok önemlidir. Teknolojik altyapılar, dijital stratejiler, reklam ve pazarlama planları gibi tüm faaliyetler daha detaylı bir şekilde planlanabildiğinden bu metrik yok sayılamaz.
E-Ticarette ROI Nasıl Ölçülür?
ROI hesaplaması için gerekli olan tüm veriler e-ticarette ölçülebilirlik ve dönüşüm izleme olanakları sayesinde kolaylıkla elde edilir. Bu nedenle de ölçümleme de daha kolaydır. E-ticarette en çok yapılan yatırımlardan biri de reklamdır. Belli bir ürün için reklam yatırımı yaptığınızı düşünelim. Bunun için formülde yer alan unsurların sayısal verilerini yerlerine koymanız yeterli olacaktır.
ROI = (Gelir - (yatırım maliyeti + ürün maliyeti)) / (yatırım maliyeti + ürün maliyeti)
Diyelim ki, yukarıdaki formüle kendi elinizdeki sayısal verileri yerleştirerek bir ROI değeri elde ettiniz. ROI değeriniz diyelim ki 0,5 olsun. 0,5 olan değerinizi 100 ile çarpmalısınız. Yatırım geliriniz%50 dir. Bunun anlamı her 1TL’lik yatırımın 1,50 TL getirisi olduğu anlamına gelir. Bu da %50 oranında kar ettiğinizi göstermektedir. Bu hesaplamalara göre e-ticarette altyapı yatırımlarınızı, reklam ve pazarlama yatırımlarınızı ve bir sonraki hamlenizi de planlamanız gerekmektedir. İyi ve güçlü bir altyapınız olmazsa e- ticaret siteniz yavaşlar ve bunun sonucunda da kullanışsız hale gelir. Bu da sitenize girecek potansiyel müşterilerinizi alışveriş yapmadan çıkacağı anlamına gelir. Dolayısıyla ROI değeri düşük ve yatırımınız başarısız olacaktır.